Sunday 20 July 2014

Travelog Korea 2 : Winter Sonata Day 3 ~ Jisan Ski Resort

assalamualaikum....
sebelum tu marilah sama-sama kte sedekahkah al-fatihah utk mangsa MH17..pilunya hati , hanya Allah saja yg tau..oleh kerana aku penah kehilangan, mane2 kisah kehilangan amat menyentap hati dan perasaan aku...sebak, sedih , marah, geram seme perasaan bercampur baur..Moga Allah melindungi kita semua..

ok..stop sampai situ, hari ni aku nak konsikan sambungan kisah #throwback winter sonata trip pada tahun lepas..akak -akak ni request nak men ski..mula2 tu ak survey jugak cara nak p sndri ke ski resort then bila aku fikir senang amik pakej kot..kebetulan Inside Backpacker ada offer untuk pakej tu..so senang cite aku book dengan Inside jer...So untuk hari ke - 3 ni, kami berjimba di Jisan Ski Resort ..belajar men ski la kononnya...fyi, salji kt resort ni hanyalah salji buatan disebabkan salji cam malu-malu je nak turun sepanjang kami berada di sana...hehehe...
Untuk men ski ni, aku book pakej dengan inside backpacker di mana rege utk sorang adalah krw 30 000  ..manakala utk ski attire kene tambah plak 30 000 won  utk top, pant, glove and gogle..
Tepat jam 7.30 pagi kami dijemput oleh tour guide kami ke resort, Nana..sorg korean girl yang sgt peramah & peminat setia Lee Minho dengan menaiki mini bus..selain kami, ada jugak tourist from singapore and taiwan..tapi kamilah majoriti kat situ..si Nana plak asyik duk melayan aku cite psl Lee minho..syok la duk cte psl The Heirs bagai..heheh...nak g ke Jisan Ski resort tu amik masa dalam sejam jugak la...




semangat nak men ski ni...hehehe..








oleh kerana group kami agak ramai, Nana suggest untuk split into 2 group..untuk 2 jam prtama, dia ajar tourist Singapore + taiwan tu dulu , then baru ajar group kami..so kami ada lebih kurang 2 jam untuk merayau-rayau area sini sambil snap picture..tak lama pon p merayau sebab sejuk sangat, then cari tempat duduk area heater sambil tunggu Nana..
Then, after 2 jam tunggu Nana mai ajak p  amik segala kelengkapan brski...sayangnya masa men ski tak banyak gambar sb memang tak boleh bawak kamera sb tangan kaki dah penuh dgn alat2 men ski tu...rupanya susah jugak belajar men ski ni..tunggang terbalik aku jatuh..dah jatuh tu susah plak nak bangun dengan ski blade kat kaki tu...abis lenguh, kaki betis, peha, tangan...tapi overall syok jugak la sebab atleast dapat jugak merasa men ski even sangat menyusahkan...hehe..bende ni kene men everyday baru boleh terror cam rakyat dorang...

so dalam pukul 2 tu Nana dah ajak balik sebab after dis, nak singgah kedai Ginseng plak..ishh..cakap one day tour..apesal kol 2 dah ajak balik...xaci betol..da tu masa men ski kteorang dapat lebih kurang 2 jam jer..bayar punyer la mahal..heheh...

otw balik tu bus singgah kedai Gingseng , kami tengok2 camtu jer sb memang tak de niat nak beli pon...da la mahal..tourist len ada jugak la membeli...besela..tourist cikai cam kami ni mne mampu...mampu tengok je la..lagipon aku tak minat...siap Nana cakap guesthouse yang kami duduk tu paling murah, tourist len seme duk hotel mahal-mahal...hahhaha..ada aku kesah?? kurang-kurangnya aku boleh jugak la jejak tanah korea tu...Then bus hantar kami ke Guesthouse, so balik rehat sekejap sebab malam nanti nak merayap lagi...

Dalam kol 6 , kami keluar balik ke Kwangjang Market..jalan kaki je sebab dekat..plan asalnya dorang nak beli cotton Korea..tapi banyak kedai da tutup..so aku suggest datang lagi esok pagi..aku pon tak tau Kwangjang Market tu tak buka malam-malam...then , aku bawak dorang lalu kat food alley dalam Kwangjang Market..ada sorang akak ni siap trmuntah tengok B**i bersepah2 atas meja makan dorang...hahaha..lawak pon ada....


Running Man pernah shoot kat sini...epi berape da, aku tak ingat..masa tu cabaran dorang kena try makanan kt Kwangjang Market nni..tapi aku tak pernah try sb oing-oing tu bersepah..tak yakin plak aku ttg kehalalannya..hehehe..



Kalau nak beli cotton korea or Korean Silk, sini la tempatnya..kt Dongdaemun pon ada tapi aku rasa sini lagi murah kot..Klu cotton Korea tu boleh dapat 10 000 won sepasang..kalau Korean Silk aku tak sure plak sebab tak pernah beli...ari tu aku beli 6 pasang siap dapat percuma lagi 2 pasang..hehe..lagipon kat sini pasar tradisional so ramai la golongan veteran ahjumma & ahjussi..harabuji n haelmoni pon ramai..dorang sangat friendly even tak pandai cakap tapi maksudnya tu sampai jer..rasa sangat2 diraikan kalau datang sini..tu perasaan aku la..kalau orang len aku tak sure la plak kan..feeling masing-masing..hehe :)

Then dari sini kami jalan kaki ke Dongdaemun..ingatkan dekat sebab tengok lam map cam dekat jer..tapi berpeluh jugak la...tujuan p dongdaemun ni nak cari kedai ikan bakar tu utk dinner...oleh sebab aku pon tak pernah g datang sini mula-mula tu agak sesat jugak la..rasa cam segan la plak dengan akak-akak tu sebab terkial2 aku cari tempat tu..tapi akhirnya jumpa jugak..alhamdulillah..merasa la dorang makan ikan bakar kat Dongdaemun ni...




Da kenyang perut suka hati la seme orang..round Dongdaemun kejap then balik GH, cek forecast esok diramalkan snowing..yehaa!..tidur awal sebab semangat nak tengok salji sok pagi..gud nite yeorobun!

No comments:

Post a Comment