Thursday 3 July 2014

Travelog Korea : Day 6 ~ Kwangjang Market ~ Insadong ~ Finale Day

 23 November 2012
Finale Day in Korea...Perasaan bercampur baur...sedih sebab nak tinggalkan Korea, sebenarnya tak puas balik duk sini..tapi gembira sebab nak balik Msia jumpa famili..macam lama sgt tak jumpa..6 hari je kot..

So untuk hari last ni aku plan nak jalan-jalan sekitar Guesthouse aku jer..Sebelum keluar aku dah packing siap2 barang sebab takut nanti tak sempat plak..Aliz masih lagi setia nak follow aku while 2 orang lagi nak stay bilik jer..so da siap semua aku keluar menyusuri jalan sekitar Hyehwa..Sebenarnya banyak tempat menarik sekitar sini spt Naksan Park, Chandeokgung Place yang boleh dijejak by walking je tapi aku tak sempat nak explore..i wish boleh stay lama lagi di Korea..

Pics yang sempat aku snap sekitar Hyehwa...







Then, tetiba aku terpikir untuk ke Kwangjang Market sebab setahu aku tak jauh dari Changdeokgung Palace..aku ingat boleh la smpai by walking jer tapi bila tanya ahjussi tu dia cakap jauh jugak..so aku naik je mana -mana bas yang lalu dengan harapan bas tu stop depan Kwangjang Market..Tawakal jer..nasib baik la instint aku betul..tak sampai 5 minit kot naik bus smpai kat KwangJang Market..

Lets explore Kwangjang Market Plak...kita tgk ape yang ada,,


Dalam Kwangjang Market ni  boleh plak aku terjumpa kedai pengantin...cantik sangat hanbok yang didisplay kat sini..Owner kedai ni baik sangat siap offer aku masuk n try hanbok tu..Ya Allah , bagi aku memang serious cantik-cantik..siap aku berangan kalau kawen nanti aku nak tempah baju kat sini..hahhaha




 unnie n dongsaeng yang baik hati..siap tolong pakaikan bju untuk aku..mulanya aku xconfident muat baju ni sebab saiz dorang kan kecik, tapi dorang ni dengan yakinnya suh aku pilih mana -mana hanbok yang aku  nak try..kalau ikutkan banyak lagi hanbok lain yang cantik tapi disebabkan aku rambang mata, aku main amik je yang ni...serious aku suka bangat...keluar je dari kedai ni asyik trsenyum  sorang-sorang..neomu2 kamsahamnida unnie n dongsaeng, mannaseo pangabsebmida...trust me, korean seme baik hati n friendly..













then sambung ronda -ronda Kwangjang Market dengan hati yang berbunga-bunga..mulalah perasaan tak nak balik bermaharajalela..siap dah terdetik next time mesti datang lagi..mesti!








Kat sini sempat aku beli comforter berharga 23 000 won sebab comel and sangat korean look..heheh..tengok jam awal lagi, so kami ke Insadong plak..kat Anguk Station ada plak ahjussi offer aku untuk tulis nama dlm hangul..aku pon on je sb murah jer , dalam 10 000 won, lagipon baki won aku banyak lagi so tulis je nama sendiri kat kertas then tinggal n pesan dengan ahjussi  nanti datang amik sebab nak kejar masa..Sampai kat Insadong, pusing -pusing kejap, rembat tshirt lagi 2 helai and balik ke Anguk station utk amik nama tu..tapi pusing punye pusing tak jumpa plak..sebab Anguk station ni agak besar...nak tinggal je cam sayang plak sebab da bayar lagipon aku ada titipkan barang aku minta tolong ahjussi tu simpankan sekejap sementara aku ke Insadong..berpeluh cari baru jumpa..nasib baik..huhu..da siap salam-salam, hi hi bye -bye dengan ahjussi ni, kami pon bergegas pulang ke guesthouse untuk siap-siap ke Airport..

ahjussi ni baik sangat, coffe aku tumpah kat baju, boleh die tolong lapkan..hohoho..trharu betul!







singgah dongdaemun beli beg plastik tu..banyak plak aku shopping..heheh
Balik Gh, packing barang lagi then amik bus airport lam kol 2.30 ptg menuju ke Incheon Airport..feeling time tu sangat2 sayu nak tinggalkan Korea..dari Hyehwa ke Incheon dalam 1 jam jugak, sampai airport terus check in n tunggu flight ke Msia..tepat jam 4.25 petang flight take off menuju ke Tanah airku..Smpai LCCT lebih kurang kol 11 malam terus balik rumah kakak aku di Ptrajaya..Overall , aku sangat-sangat enjoy sepanjang trip and trip ni memang betul2 meninggalkan kesan dan cinta aku pada Korea terus berputik n mekar sejak dari saat itu sampai sekarang..Di saat entry ni dikarang pada tahun 2014, aku telah menjejakkan kali aku ke Korea sebanyak 3 kali..itu adalah bukti betapa aku mencintai Korea dan akan ke Korea lagi pada bulan Sept ni...Till we meet again in Sept...

9 comments:

  1. Cantiknya bajuuuuuu.....mahal x rege?hihi
    Geramnya tgkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan?? Ble pkai bju tu rs dri ini cntik sgt...hahah..perasan yg amat...rege tu xsure plak bape..hmpr 1k kot...hanbok mmg mhl klu yg bese tu pon da beratus2 regenyer yg ni mb la mhl lg..unnie tu ckp tp xigt da..heheh

      Delete
    2. Sapa nak buat baju kawen sesuai sgt. Menutup aurat. Yg kaler biru tu cantik. Pink cantikkk... Cantiknyerrrrr

      Delete
    3. A ah kan..menutup aurat..xketat..gigih p korea tempah baju kawen nt..hehhe

      Delete
  2. Hanbok tu mmg cantik cute klau akak Jm yg pakai mmg sah x muat
    Best aaa mazura padai hangul leh la borak dan bermesra dgn local :-)
    Ohhh mmg betul2 jatuh cinta tu dh nk masuk trip kali ke 4
    Akak ni pun jatuh cinta jgk dgn korea tp hanya mampu pegi sekali je in sha allah on okt tuk kali ke 2 nk pegi setahun 2 kali mcm x mampu ke poket :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius cantik akk JM, last year p konon nk cari balik kedai ni tak jumpa da.skg klu pkai balik bju ni cnfirm tak muat da..bdn da mengembang..hehehhe..sy xpndai pon hangul, tau sikit2 jer tapi bantai je communicate cam aym n itik dgn dorg..
      K.JM, sy pon sbnrnyer tak mampu jugak tp sy buat trip bwk member2 , kira lepas belanja saya..hehhe...

      Delete
  3. Best nyer dapat pergi jalan2 Korea... cantik negara dia kan bersih jer... makan halal susah tak? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi acik idah, tq singgah , makan yg btol2 cop halal ssh skit..tp yakin halal insyaAllah byk

      Delete