Wednesday 9 July 2014

Travelog Korea 2: Winter Sonata Trip ~ Preparation & Departure

Salam Ramadhan, entry kali ni berkisar tentang #throwback trip ke Korea pada Winter 2013..Untuk trip kali ini, aku dipertanggungjawab untuk memimpin rombongan Mak Jemah seramai 7 orang yang terdiri daripada classmate aku di upsi, K.Ina  dan member-member2 kepada classmate aku tersebut...

dalam aku masih lagi berkhayal teringatkan Korea, tetiba aku dikejutkan dengan pelawaan K.Ina untuk menjadi tour guide tak bertauliah untuk trip ke Korea..Mula2 aku menolak disebabkan aku rasa tidak mampu, tapi K.Ina menyakinkan aku bahawa aku boleh..Yakin boleh!...bimbang jugak aku, sebab aku ni traveller amatur jer kang kalau bawak orang sesat barat cane..Kawan aku cakap takpe kita redah sama-sama...then aku pon on je la..

So step 1st, seawal bulan 2 aku da start usha ticket , AA la of cos...disebabkan kesengalan oleh pihak aku, aku telah terbook tcket untuk aku sorang pada 8 dec- 12 dec 2013 dengan harga RM700++..konon2 aku nak test credit card aku jer boleh lepas ke tak..dah tu lepas pulak proceed payment..ah sudah..cane ni..takkan aku nak g sorang2 plak kan..niat asal nak beli tiket untuk dorang dulu...then bila tgk harga ticket untuk dorang boleh plak tetiba harga tiket mencanak naik ke RM1200++ ..oh mak aii...masalah negara betul!..aku pon contact K.Ina gitau cte sebenar then die cakap proceed je beli tiket untuk dorang even mahal skit dari harga yang aku dapat...dia cakap takkan nak bagi aku pergi sorang2 plak..fuh selamat satu bala!..

2nd Step, aku mula mengira bajet perbelanjaan, sevey2 guesthouse n mereka2 itinenerary yang sesuai..Part memilih guesthouse adalah paling susah, aku perlu cari GH yang murah n selesa utk dorang..Inside Backpacker yang aku stay tahun lepas kurang sesuai sb di Inside, bilik dorm je yang murah , bilik private agak mahal n aku rasa tak cukup bajet plak..then sevey punyer sevey akhirnye aku decide untuk stay di Kimchee Dongdaemun Guesthouse situated at Jongro (5) Ga St exit 4, dimana aku amik 1 bilik double room  dgn hrga 55k won and 2 bilik dorm 4bed with private bathroom/14k won per pax..so harap2 ok la..tiap2 ari aku study map ke Gh ni takut sesat nanti..Bila nk guide orang ni kena banyak study sebab kalau pape kesilapan yg berlaku semenye kita kene tanggung..hehehe

3rd Step, tunggu hari berangkat jer, aku pulak yang tak sabar..dah la tengah sibuk dengan asaimen bagai , pahtu hari-hari duk study pasal trip ni untuk pastikan aku beri yang terbaik untuk dorang..hari-hari aku  berdoa semoga trip 5 hari 4 malam ni dipermudahkan dan takde kesilapan atau sebarang masalah berlaku..orang bayar kot, haruslah beri servis yang terbaik..tapi bayar pon takdela banyak mana cukupla untuk hrga ticket & belanja aku kat sana..ni pon kira tolong kawan-kawan jer di samping memenuhi kehendak hati yang gilakan Korea...hehhe..

Dalam menunggu hari tu, dalam bln 7 kalau tak silap, boleh plak aku terpikir untuk extend stay kat Korea..means geng2 Mak Jemah balik dulu ke Malaysia then aku stay sampai 19 dec 2014..Bermakna aku akan stay selama 11 hari.aku pikir alang-alang dah pg lagi sekali apa kata stay lama skit boleh melencong ke Jeju or Busan..minta permission dorang, then dorang ok je so aku pon change flight ticket balik and  kene tambah fee sebanyak RM140...kebetulan plak, travelmate aku last year yang p sama2 Korea pon nak g lagi tahun ni bawak famili die, then plan nak g jeju sama2 untuk 3 hari terakhir tu...satu kerja plak aku duk usha ticket Jeju Air and Eastar Jet..Jeju Air lagi murah tapi disebabkan ada sedikit masalah ms nk book tu, so aku pon grab Eastar Jet dengan harga rm250 ++...

Seminggu sebelum fly, tukar semua duit yang dikumpul , then aku da siap agih2kan mengikut perbelanjaan, eg guesthouse, transport, fee entry supaya lebih senang nak handle..This is the 1st time, aku kene uruskan bajet dalam jumlah yang banyak..so kene careful lebih la sebab duit orang kan..tukaran mata wang kali ni agak mahal 1000 won = rm3.11 compare tahun lepas 1000 won =rm2.80 jer..Ringgit banyak jatuh..adoi..bertambah kerugian aku..

So, everything settle for preparation then just tunggu hari utk fly jer.....

Day 1: Departure from LCCT 

Disebabkan flight kol 1 pagi dari LCCT, dalam kol 10 malam aku da gerak ke LCCT dari Putrajaya dihantar oleh kakak aku, sampai LCCT baru berkenal-kenalan dengan rombongan Mak Jemah yang terdiri dari 6 yeoja n sorang namja (hubby K.Ina). Setel check in seme , boarding, take off then membuta je la sampai pagi.


Touch down kol 8.00 pagi..suhu agak rendah tapi duk lam building ni takdelah rasa sejuk lagi...


Ahli rombongan Mak Jemah, aku perkenalkan dari kiri, K.Noraini, K.zawiah, K.Jue, K.Zarina, K.Ina, K.linda and hubby K.Ina..Muka basi je sebab tak mandi lagi..


Kenal tak sape kat atas ni??? See You Soon Oh My English !..boleh plak jumpa kat sini..

Then, da setel collect luggage n imigration, aku lari ke 7E jap nak beli Tmoney untuk dorang..aku pakai tahun lepas punyer jer..boleh plak aku tak top up siap2..satu hal plak nak top up nanti...then dari Airpot amik Limo Bus and get off at Dongdaemun Market Bus Station untuk ke Kimchee Dongdaemun Guesthouse..smpai bus stop cross jalan then ikut je map yang GH bagi..dekat je ng bus stop and also Subway station..tapi area ni tak sehappening ms aku stay kt Inside dulu..Gh ni belakang kedai-kedai makan so biase2 jer la..1 bende aku perasan lam bus tadi Kwangjang Market sekangkang kera je ng Gh ni..so senang la nk menyopping Cotton Korea..hehhe


Sekitar GH, pic Gh aku lupa nak snap plak..basically Kimchee GH ni okla ..bilik selesa dgn private bathroom, dekat dengan subway station, owner pon baik..tapi agak goyah lutut la sebab kene memanjat ke tingkat 5 untuk berurusan dengan owner..Main counter kat tingkat atas skali n takde lift ok..heheh..bilik kami plak di tingkat 3..sunyi jugak GH ni, tak ramai sgt penghuninyer...

then, da check in, dorang decide nak solat dulu sebelum kuar, so aku follow jer..sementara tu lunch dulu dengan lunch box yang aku order dengan student malaysia, Sonata sisters harga murah n sedap...Bdk2 ni punyer la percaya kat kita, boleh je dorang tinggal makanan kt GH then dorang balik dulu tanpa amik bayaran..then dorang minta aku bank in or tinggalkan dengan owner GH je..kalau la aku ni tak jujur, aku tak bayar da..hehehhe...aku tau pasal servis dorang  kt FB.

Then dalam kol 1 baru kami siap2 nak keluar ke destinasi pertama..Ke mana??? tungguuuuuu.....next entry aku cite....panjang sangat plak nak cite kat sini...(bajet orang baca je blog ko ni zura oiii)

adios !

4 comments:

  1. Ade..ader...akak JM reader setia nih...hebatlah boleh jadi tour guide..akak ni mmg tak boleh rasa x confident pastu nak cakap hangul cam Zula lagi lah tak boleh..tapi yg pasti Korea mmg BEST..kalau boleh nk repeat tiap2 tahun...ok..ok..sambung2..akak baca dari mula sampai habis...tulis je :-)

    Leh akak buat rujukan for next trip :-)

    ReplyDelete
  2. Klaka la akk JM, thank sudi baca cite sy yg x seberapa ni..hehhe..xdela tour guide sgt pon akk..sekdar tnjuk jalan yg sy igt jer..tu pon byk jugak la kekurangan sy as penunjuk jalan xbrtauliah..mklumlah 1st timer bwk org ni...penat sangat..hehhe...byk kte kne pk sorg2 tp satu experience yg best la..

    ReplyDelete
  3. mazura, nak mintak info pasal Sister Sonata yg provide lunch box tu.. komawoyo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori azra, lmbt reply..its actually sonata sisters not sister sonata, hehe salah taip..boleh like page dorg kt fb..search je sonata sisters..hari tu sy order nasi putih n lauk aym msk merah klu x silap 4000 won jer..siap dpt free drink lg,,kimbab tuna 3500 won..nt like je fb dorg n contact dorg for more info...sevis dorg ni brgantung pd ms free dorg.sy order jugak utk bln 9 nt tp dorg ckp xavailable sb bru msuk sem baru

      Delete