Sunday 13 July 2014

Travelog Korea 2 : Winter Sonata Trip ~Day 1 ~ Gyeongbukgung Palace & Namsan Tower

hello! hello! hello!
entry #throwback winter sonata trip bersambung lagi...after da siap check in, solat, mandi & makan , kami pon bersiap sedia untuk terjah Seoul...aku da remind awal-awal pada ahli rombongan , kaki kene exercise sebelum dtg..heheh..dorang cakap ok jer..skrang kte tgk stamina masing-masing, sape yang juara..hehe..
so our 1st destination is Gyeongbukgung Palace..kenapa aku pilih Gyeongbokgung sedangkan tahun lepas aku da datang sini..reasonnya simple jer, sb aku da pernah datang sini & aku da tau cara nak datang sini..hehe..kalau aku pilih palace lain yang aku tak sure lokasinya kang sesat barat susah..so as tour guide x bertauliah kenalah confiden tunjuk jalan...

Direction to Gyeongbokgung Palace:
Jongno 5- ga St (line 1 )  - Jongno 3 -ga ( transfer to line 3) - Gyeongbokgung Station.

Da sampai sini, aku p beli tiket sementara dorang dok click2 amik pics..beselah, cam aku tahun lepas, belom masuk main entrance lagi dah berpuluh2 pics..so aku biar jer dorang bergambar sepuas hati..btw fee entry masuk sini sebanyak KRW 3000 shj..lebih kurang RM9..

So, jom tengok ape yang ada..aku layankan je dorang ni even aku takdela excited mana sebab da datang kan tahun lepas..tp dalam tak excited tu berpuluh jugak la pics aku..hehehhehe...







 Dalam pkl 3 ptg, kami bergegas keluar ke main entrance so that kami tak terlepas changing guard ceremony...aku saje la  nak bagi akak2 ni tengok..kat Malaysia takde show ni kot..



eh, bila godek-godek laptop tak banyak plak pics changing guard ceremony ni..ada 2 keping jer??? mana ntah p yang lain..aku xbanyak sangat snap pics ..banyak lam camera akak-akak tu kot...huhu..layan je la..
Then, da bosan kat sini, aku plan nak bawak dorang p Namsangol Hanok Village plak..Tapi K.Ina request suh bawak die p beli kasut plak sebab kasut yang die pakai skrang tak tahan sejuk...tula..aku da pesan awal-awal better pkai sport shoes lagi senang..xyah nak bergaya sangat dengan kasut cam nak gi beraya..hehe...so aku tanya ahli yang lain so dorang ok jer...so dari Gyeongbukgong kami ke Namdaemun Market...kat sini kau bagi dorang dua jam je untuk beli pape yang patut..Takut tak sempat plak nak ke Namsagol Hanok Village..tapi aku plak yang naik giler tengok winter jacket yang cantik-cantik & pelbagai pilihan..siap ada yang lambak2 rege krw10 000 jer...ah sudah cane ni..mana cukup 2jam nak pilih...memang aku dah niat awal nak neli winter jacket kat sini untuk koleksi..aku try la yang lambak tu, boleh plak tak muat..saiz dorang comel-comel..aku yang terlebih sikit je kg tak boleh pkai...(tak nak ngaku gemok)..so terpaksa la aku usha yang mahal sikit...atas pujukan sorang ahjumma ni , aku terbeli la satu winter jacket rege krw55 000. lepas dah beli tu, aku boleh plak menyesal sebab winter jacket yang aku beli tu kaler merah dan sebenarnya aku tak suka MERAHHHHHH sebab nampak lagi gemuk...aku prefer hitam...waaaa..canela aku boleh termakan pujuk makcik tu....lastnyer aku yang dapat jacket , k.Ina tu tak beli pon kasut sebab tak de yang sesuai & mahal...

Leka sangat duk memilih jacket tadi, tak sedar hari da gelap , tengok jam da kol 6 ptg so plan ke Namsangol Hanok Village terpaksa dibatalkan..what to do..sempat lagi beli Kebab kat sini untuk dinner..so tak yah susah cari makan da lepas ni...So aku terus bawak dorang ke Namsan Tower jer..

Direction ke Namsan Tower :
Hoehyeon Station - Chungmuro Station, exit 2  - amik Yellow bus no 03 depan Daehan Cinema (900 won)

Aku saje je bawak dorang nek bus untuk save bajet + aku tak sure sangat direction ke Cable Car..so, dari sesat tak tentu hala, baik aku bawak jalan yang confirm aku tahu..hehe..sampai di bus stop Namsan Tower, kene menapak lagi daki bukit ke Namsan Tower tu, Penat jugak kaki, akak-akak tu muka steady jer even gayanya cam kene paksa heret kaki..nasiblah..aku da pesan awal-awal tentang korea yang berbukit bukau ni...kaki kene kuat..hehhe..sampai sana beli ticket nek ke atas rege krw9000 , fyi, Teddy Bear Museum dan tutup so tak boleh la bawak akak-akak ni tengok bear yang cute miut tu..tapi aku rasa dorang tak minat pon..heheh..

So lepak la kat atas tu hampir 2 jam..ramai sangat korean kat atas tu..bersesak-sesak.aku pon tak faham , setiap kali aku pergi sini mesti ramai warga dorang..tak kerja ke apa dorang ni..hari ni isnin kot..kalau kita kat Malaysia, takdenye keluar jalan-jalan ari kerja..penat kot..

then turun bawah, dorang ajak balik sebab dah penat, kalau ikutkan aku nak bawak dorang pergi Cheongyeon Stream plak..tapi dah dorang penat baik balik Gh je rehat.Esok masih ada..Otw balik tu , ternampak ahjussi jual boot lambak-lamabak je rege krw10 000.So dorang amik peluang beli sebab murah tapi boot yang design biase je la..tak kesah la asal ada kan...then terus balik GH.

Overall, ari ni seme plan berjalan mengikut plan kecuali Namsangol Hanok Village yang trpaksa dicancelkan kerana kekangan masa..Musim winter ni kol 6 petang dah malam so tak banyak tempat boleh cover.Overall, aku puas hati la trip ari, tiada kejadian sesat berlaku & aku bangga jugak la dengan diri aku even dah setahun berlalu, aku  masih lagi boleh ingat direction ke tempat tujuan tu..semoga esok semua plan berjalan lancar..

p/s : sikit je repekan utk ari ni + pictures pon tak banyak sebab bateri lupa nak charge..ape la...kepada yg sudi baca aku amat hargai..Ekceli aku menulis sebagai coretan utk masa tua & kalau ada yang sudi baca , aku sangat alu-alukan..

till then, bubye..bersambung entry seterusnyer...nite yeorobun!


2 comments:

  1. Cwahhh nampak zura berjaya ke tempat yg d plan utu ok lah mereka pun mesti puan hati. Akak baru rasa spring season rasanya nk try winter season jgk lah agak2 bln berapa salji turun dgn lebat eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah akak, erm, rsnyer salji lebat hjg bln 12 or awl bln 1..ms sy p ritu ad skali jer trn lebat 12.12..hhe..pahtu xde salji da..

      Delete