Sunday 8 June 2014

Busan Summer Backpacking Trip ~ Day 1

Assalamualaikum ....
2 Jun 2014

Aku ke korea lagi...ni kali ke- 3 jejak korea tapi kali ni beralih arah ke Busan plak..5 hari 4 Malam..
After waiting for 3 months , tiba masanya utk trip ke Busan..Biasanya aku akan book ticket stahun lebih awl untuk trip sebelum ni, tapi kali ni mungkin da rezeki aku utk jejak tanah Busan, KTO aka Korea Tourism Organization berkolaborasi dengan AirAsia telah menggofferkan ticket ke Busan serendah Rm250 return trip..Gila hape kalau tak grab..aku dengan tidak teragak2 lagi trus roger travelmate tegar aku, oshin and die cakap on jer..So aku terus book ticket..So ada 3 bulan lagi utk ak study Busan ni..apa lagi..godek2 seme blog traveller yg penah p busan....xsusah pon nk plan trip asal rajin mengugel, confirm info at your fingertip jer..

So, on 2nd June 2014, tepat kol 1.00 pg. flight aku selamat berlepas dr KLIA2 and landed di Gimhae Airport around 8.30 a.m..Airport Gimhae ni kecik je , tak sebesar Incheon Airport..Turun dari flight nek shuttle  bas ke arrival hall..Actually dekat je pon , kalau jalan kaki ok jer tp yang bagusnya bas disediakan...
Da clear imigresen seme terus ke 7E utk Top Up T-Money Card..Aku top up 10k won jer dulu sb plan after that nak guna daily pass jer..Keluar dari airport kene jalan kaki menuju je airport railroad station..Masuk dalam cari vending machine nak beli ticket bcoz aku baca dalam blog , tak boleh guna T-Money, tapi bila ak tanya sorang ahjumma ni, dia siap amik T-money ak  n tolong touch kt gate tu..oooh..rupanya boleh guna..So dari Gimhae Airport Station , aku terus ke Sasang Station utk ke Seobu Bus Teminal utk beli ticket bus ke Okpo, Geoje Island pada hari Khamis nt sb ak akan stay umah sedara di Okpo, Geoje Island utk malam last di busan.

Da selesai urusan beli membeli tiket, kembali ke Sasang St utk ke Busan St, iaitu station subway trdekat dengan tempat penginapan kami, Suk Bak Busan GuestHouse.Gh ni terletak btol2 berhampiran busan station dan juga Ktx Busan Station..Utk ke busan station, dr sasang st amik subway Line 2 and transfer ke Line 1 di SeomYeon St.Sampai di Busan st amik exit 7 and ikut je map yg diemailkan oleh GH..Suk Bak GH ni sgt2 recomended cz dekat dgn subway station and paling murah klu nak dibandingkan dgn Gh lain yang aku pernah survey..Harga smalam hanya 15000 won/ pax utk dormitory room..sgt2 bersih, kemas dan selesa.Aku dapat bilik utk floor girl and xkongsi dengan man..4 bilik air yang disediakan utk setiap floor dan xdela kami berebut2.Breakfast pon disediakan.owner sgt2 helpful even  xpandai sgt speaking..

Kami sampai di GH kol 11 pg..so xleh check in lg, just tinggal luggage dan keluar ronda2 lu..so plan utk 1st day nak try Busan city bus tour..Dari gh jalan kaki ke hotel Arirang brselahan dgn KTX station.So da smpai tgk xde bus lgi so kami posing2 lu and tgu je kt situ..tapi mcm pelik sb nampak cam xramai orang pon..klu sebelum ni ak baca kt blog2 memamg ramai je orang.So duk je la tgu kt situ, malas nk tanya kan..after 15 minit, si Oshin ni tetiba tanya, eh, hari ni isnin kan?..aku pon jawab la , a ah, napenyer?..La rupanyer Busan city Bus x operate la hari ni..Nasib bek la si oshin ni ternampak schedule bus kt situ kalau tak tgu smpai petang la jawabnya..Ala, rosak plan..So, tukar plan, beralih ke Jagalchi Market.Utk hari 1st ni malas nk g jauh2 lgi , ronda dekat2 jer..So, kami decide ke Jagalchi Market je..Dari Busan st amik line1 ke Jagalchi Market..selang 2 station jer..So smpai Jagalchi, naik observation deck bleh tgk busan city..wow..sgt2 refreshing..da siap poisng2 maut trun bawah usha pasar basah plak..punyela banyak hidupan laut pelik2 yang xpenah tgk..

Next destination, BIFF , Gwangbokro Street, Yongdusan Park
Utk ke BIFF, lintas jalan jer nampaklah BIFF ni, jalan depan lagi jumpa plak Gwangbokro..Gwangbokro ni ala ala Myeongdong, byk kedai2 kosmetic..alang-alang da sampai sini plan ke Yongdusan Park plak..Jumpa escalator terus naik ke atas..Cuaca agak kurang baik..hujan je sepanjang jalan..tapi kami jalan jer...basah skit xde hal la..

After pusing2 Yongdusan Park, kami decide utk pulang ke guesthouse utk refresh diri lu...da la 1 hari jalan xmandi..heheh..itu biasa kalau amik flight mlm2 buta..bila musim summer ni terasa masa bgitu lamabat berjalan, da pusing2 lama, tgk jam baru pukul 3 ptg..awal lagi...so balik guesthouse check in mandi dan rehat..kalau ikutkn, aku nak kuar awal tapi kawan aku bantai tido plak..ok la..janji nk kuar kol 4 ptg..tapi lama pulak dorg tido..aku pulak jenis kalau berjalan memang tido sikit jer..penat & mengantuk mmg tolak tepi sb fikirkan da byk berabis utk trip, xkan la nk bantai tido pulak kan...So lam kol 6 kot kami kuar..decide p Heundae Beach jer..mls nk ride subway so aku bantai nek bas dr Busan Station...Bas 1003 tapi kene nek seberang jalan..Rupenyer lg hazab nek bas ni..da la traffic jam, driver bus plak punyer la men hentam keromo je bwk bas..smpai kebas bontot ak..smpai Heundae, hujan plak..so suram je la beach tu xde org..smpai sana plan utk dinner di Yooganey...Naik bas punye la berejam, smpai2 hujan pahtu duk kejap ke kt Heundae , da lapar p cari makan..so tanya orang , mane Heundae st sb Yooaganey dekat2 Heundae St..
Nasib bek jupe..Travel kt korea ni mmg hari2 torture kaki la..so sape2 yg ad plan nk travel ke korea tlg kuatkan kaki anda sb trlampau byk tangga n jalan kaki berkilo2 jauh..rasanya cabaran 10 000 langkah sehari mmg trcapai la...

Sampai Yooganey, oder seafood fried rice & Haemul Pajeon..Total 20500 won / 3 pax..not bad la..Da kenyang apalagi, mata da ngantuk so balik guesthouse je la..So dari Heundae , kami nek subway plak , xlarat nk nek bas lagi..Smpai2 lepak jap , tgk tv then zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...tido..prepare utk esok plak..Good night!

1. Mauzra!!! murah nye guesthouse tu tapi konsep dorm lah ek..kalau kiranya akak pergi berdua je...dalam dorm 4 katil tu terpaksa kongsi dgn org lain?

1. yup akak..dorm 6 katil..tapi masa kami duk tu 4 orang jer..2 katil kosong..share dgn sorg jepun n singaporean....tapi best GH ni..sgt2 bersih n selesa..

2. eh 1 kosong la..hehe..yg tak best kalau dpt katil ats..penat pnjt tangga..