Friday 27 June 2014

Busan Summer Backpacking Trip ~ Day 4

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia..
4th day di Busan, kami proceed perjalanan ke Okpo-dong, Geoje Island...Masa 1st day sampai di Busan hari tu, aku da beli siap-siap tiket bus ke Okpo berharga KRW 6 800. So hari ni macam biase bangun seawal 4 pagi solat subuh, packing barang then bersiap untuk ke Okpo dong..Bas aku kol 10.30 pagi tapi saje aku plan keluar takut jugak pape jadi.Dalam kol 7 pg aku da siap, and breakfast sambil layan Running Man. Boleh aku tergelak -gelak layan Running Man even takde subtitle, korean2 yang da kat situ pelik je tengok aku..macam faham sgt kn..
So da siap  breakfast and  bye -bye owner Suk Bak Guesthouse, kami pon usung beg ke Busan Station..mula-mula plan nak nek subway je ke Seobu Terminal, dang -dang bus no 61 lalu depan tu dan aku perasan tulisan Seobu Terminal Bus kt situ..so aku pon tanpa teragak-gak nek je bus tu,  bajet cam betul lah..siap lari-lari usung beg kejar bas..tapi lam bas tu aku duk perati la route bus lam hangul tu, oleh kerana aku da boleh baca sikit-sikit tulisan hangul, then aku perasan macam salah je bas yang kami naik tu..then, aku tanya la sorang haksaeng kat belakang aku ni, dia cakp btol..then ak duduk je la , tapi bila aku perasan stop yang disebut tak sama dengan tulisan kat route tu aku pon p tanya ahjussi driver, then die cakap la salah, rupanya kami salah naik bas..sepatutnya nek bas 161 yang bertentangan arah..so ahjussin driver turunkan kami kat satu tempat then suruh kami tunggu bas 161 seberang jalan...komawoyo ahjussi, kalau tak memang kami da terlepas la bas ke Okpo tu...so da naik bas 161, lega aku tapi duk risau jugak kalau sampai lambat terlepas bas ker..Seobu Terminal ni stesen yang terakhir and amik masa 1 jam jugak la dari tempat yang kami naik tadi..

Nasib baik sempat sampai kat terminal bus kol 9.30 pagi and terus naik bas..Dapat plak seat sebelah ahjussi korean ni..ya ampun, memang tak boleh tahan baunya..bau soju ke ape ke aku tak tau la..tapi memang bau yang aku tak boleh hadap la..nasib baik depan tu takde orang so tukar seat duk depan..harap2 ahjussi tu takdela kecik hati dgn aku..hehehe..

Sepanjang perjalanan ke Okpo, aku membuta jer...tak tahu la nape aku mengantuk sgt , mayb sebab letih and tak cukup tido sebelum ni, tapi sebelum tu da pesan siap2 kat ahjussi driver, kalau da sampai bagitau..kak sepupu aku da pesan suh turun kat bus stop depan kedai tayar, nanti die jemput kat situ..After sejam stgh perjalanan smpai kat bus stop Okpo..Kecik jer sebenarnya pekan Okpo ni, tapi aku dimaklumkan, ramai jugak malaysian duk sini sebab sini bandar perindustrian company cam Dae Woo dan Samsung..dah sampai sini baru aku tau rupanya bukan handphone je jenama Samsung, kereta n kapal pon ada..gitu rupenyer..then kakak sepupu aku, k.yana bawak kami Tongyeong Cable Car..Ticket masuk sini KRW 9000 each..boleh tahan jugak la, dari puncak tu boleh tengok view Geoje Island ni..

Thank u K.Yana n Abg Payed sudi bawak kami jalan-jalan..heheh...Rindu plak Afif n Amni..

Macam nak putus nyawa panjang tangga sampai puncak ni..Korea memang terkenal dengan tangga yang boleh membunuh..hehehhe

Setelah berpenatan panjat tangga, K.Yana n Abg Payed bawak kami pergi makan seafood....Kawan K.Yana pon join sekali makan..tak tau pe nama masakan ni..cam tomyam pon ad, campuran seafood masak pedas kot..regenyer takde la aku tau sebab dorang yang belanja..terima kasih daun keladi K.yana n Abg payed..next time kami datang lagi...hehehhehhe

Bagi aku, taste nyer bese jer..tawar jer..tapi boleh telan la..takde la sedap sangat cam masakan melayu kita ni..dorang punyer masakan tak de rasa sangat sebenarnyer..plain jer tapi memang bagus untuk kesihatan. Sebab tu la dorang sihat je even da tua..Next, kami terus balik ke rumah K.Yana di Okpo..Merasa jugak la aku stay rumah orang korea even hanya untuk semalam jer..jakun kat situ...Dorang duk apartment dua bilik di Beverly Hill, tengah-tengah bandar Okpo dong..Rumah kecik jer tapi comel and simple..suka sangat..

view malam from balcony...

view pagi....so nice! i wanna live here...

Malam tu plak kami keluar ke Home Plus, saje la K.yana tunjukkan tempat die selalu shopping barang2 dapur..Home plus ni cam Tesco or Giant kot..harga pon affordable la..Peppero kat sini sangat2 murah..aku beli 6 kotak hanya KRW 3680 je...kalau kat Msia 6 kotak tu lam rm19,90 kalau kat Cold Storage la..tempat lain aku tak sure plak...

Balik rumah, packing barang sebab esok kami da nak fly balik ke Malaysia terchenta..sedihnyer...kejap je masa berlalu..setiap kali aku p Korea mesti perasaan tak nak balik tu menguasai diri..koya sangat !!!!!..da siap kemas, layan si Afif and Amni sekejap then tido...penat sangat rasanya hari..esok kami akan bertolak ke airport seawal jam 7 pagi sebab flight kami kol 10 pagi...gudnite everybody..i will miss Busan...

Esok tu cam biasa, akulah orang paling awal bangun, seawal 4 pagi bangun solat, then menikmati view pagi di balcony....dinginnya , even da masuk summer tapi masih terasa sejuknya..Dalam pukul 7 kami da bertolak ke Gimhae Aiport dengan menumpang kete company kawan abg payed yang balik cuti di Malaysia..sampai d airport setelkan urusan check in..sementara tunggu flight sempat lagi aku borong instant rice dan banana uyu banyak-banyak untuk sanak sedara. Flight take off lam kol 11 pagi dan selamat sampai di KLIA2 lebih kurang jam 3 petang..tamatlah pengembaraan di Busan, Korea. Busan , wait for me..insyaAllah aku akan datang lagi....

Annyong Busan, till we meet again..

1. Salam kenal .. ternampak link blog ni dlm blog JM ... me same mcm JM, nampak blogger wat posting pasal korea je mesti cepat2 nak masuk intai ^_^ ....

Marveles sangat view kat Geojo island nih *jaw drop*

1. hi azraaaa.....slm kenal jugak..tq sudi singgah blog saya ni..memang slu usha blog azra ni..huhu..xsangka plak azra bleh singgah sini..thanks sgt2..heheheheh

2. Hai Azra! Sambil lambai2 tangan. Malah Jm pun klau ada org story pasal korea mmg excited sbb tu Jm pun suka terjah blog Azra tu :-)

Mazura : untung ada sepupu kat sana leh terjan busan every year. Korea ni klau setahun 2,3 kali pegi pun x bosan kan
    Sepupu kerja apa, lama lgi ke dia kat sana? Anak dorang pun ada rupa org korea gak. Akak Jm ni berangan sgt nak kahwin ngan korean muslim ahahaha leh blk kg selalu...verangan je lah

Psttt: dgr nya mazura silent reader blog akak ke? X perlu malu2, tinggalkan je komen baru ada 2 way communication baru leh tambah ramai kenalan. Aksk x sombong heeeee

1. hi akak, sepupu saya hujung tahun ni nk balik sini sb kontrak da abis..suami die keje ng company sub petronas..sy pon xfhm sgt keje die cane..hehehhe...jom akak cari somi korean...hahaha...sy tringin nk bermastautin kt sana..chewah!!!..berangan je lebih..

3. waaaah blog jalan-jalan.. CT suka CT suka.. :D huurm sronoknya gi Busan. CT ni terkial-kial lagi nak saving pergi Korea..
    nak pegi korea nak pegi wakakaka.. CT follow sini..
    jemput singgah blog CT yang tak seberapa..

www.sitiyangmenaip.blogspot.com

1. Hi ct, thanks singgah blog sy ni...hehhe..btw korea memang best..pergi jgn xpergi..sy pon klu boleh tiap2 tahun nk g korea..hehhehe

4. Assalamualaikum,
    Hai Mazura, Sy singgah blog nie sbb nampak awk ade ke Gioje Island.
    Sy ade plan ke sana October nie. Boleh tahu ape name kedai seafood n location yg Mazura pergi di Geoje( if masih ingat..hehe). Btw..boleh share info if nak pi ke Oedo Island..