Monday 25 August 2014

Travelog Korea 2 : Winter Sonata Trip Day 6 ~ Naksan Park ~ Trick Eye Museum

Annyeonghaseyo !
Aduhai..penatnyer nak abiskan entry trip Korea ni..baru hari ke- 6 , ada lagi 5 hari punyer citer nak update..takpe zura..pelan-pelan kayuh..lama-lama sampai la ke tepian..
hari ni kol 2 dah bangun sebab nak settle keje skit, sambil-sambil tu usha free seat Airasia..erm..nampaknya harga tak kebabom sangat cam promo hari tu..Airasia boleh buat perangai dengan menawarkan hanya rm409 return KL-Seoul, tak ke buang tebiat namanya tu...yang buat aku lagi meroyan, sebab aku takde kemampuan untuk grab ticket tu..gigit jari jer la...ok, forget it!

Bersambung story day 6 di Seoul
hari ni bangun lambat sebab semalam penat usung beg, lagipun jalan sorang-sorang ni cam takde feel la plak..takyah ikut time sangat..so bangun , siap2, breakfast sambil pikir mana aku nak pergi hari ni.Then dapat idea pergi Naksan Park la..lagipun dekat je dengan Inside ni..ok cun! Gugel skit per yang menarik dengan Naksan Park and direction nak g sana, tujuan nak cari port Yu chun & Han Ji Min lam cite Rooftop Prince tu..Dari Gh jalan sampai Hyehwa Subway station, kluar exit 4 then jalan terus & cari signboard Naksan Park..jalan ikut gerak hati & gerak kaki..




Semput aku duk panjat tangga ni nek atas..orang die selamba badak jer , siap boleh berlari-lari anak lagi..makan tak tau..tak ramai sangat orang pagi-pagi ni..yang ada pon ahjumma and ahjussi duk exercise..ada jugak budak-budak sekolah, ponteng ke dorang ni??


jangan tertipu dengan sinar matahari tu, sejuk kot

Seoul dari puncak Naksan Park..Park dorang ni seme atas bukit..kalau p Busan pon sama, seme tempat attraction kene panjat bukit..kurus kaki..



Aku perasan korean suka pakai hitam time winter..kalau p sana musim sejuk kebanyakan jacket/coat dorang kaler hitam..rupanya bile aku tya sorang korea ni, die cakap kaler hitam lagi murah..betul ke tak aku tak pasti..aku sendiri pon lebih confiden pakai hitam untuk menutup ketembananku..hhehhe





Sampai sudah aku tak jumpa shooting location Rooftop Prince tu, tanya -tanya sekeliling pon dorang tak sure jugak, even korean sendiri pon tak tahu..ke dorang tak faham ek??  korean pon bawak map tau..aku lagi la ..dengan tak study sangat takde merasa..selalu camtu...huhu..takpela..dah takde rezeki..

Next destination is Trick Eye Museum..Dari Hyehwa station amik line 4 transfer at Dongdaemun History & Culture Park to line 2 stop at Hongik Uni Station, exit 9..Nasib baik tak susah nak cari tempat ni..ikut map ni jer dah sampai..




Sampai sana petang, hari pon dah gelap..kalau winter ni memang masa pendek jer so tak banyak sangat la tempat boleh cover.Fee entry 15 000 won tapi nasib bek aku print discount coupon dari web kto so dapat la rege 12 000 won. Layan pic je la, even aku sorang-sorang tapi berjaya juga meminta khidmat bantuan orang sekeliling untuk snap pic aku..hehhe

Ice Museum





Trick Eye Museum..














Da selesai sini, aku terus gerak ke Dongdaemun untuk dinner ikan mackerel bakar...nasib bek malam ni tak dinner sorang-sorang..aku da janji dengan kawan aku, Umrah yang travel dengan adik-adiknya  nak jumpa kat Dongdaemun Station.Umrah datang ke  Seoul lewat sehari dari aku & dia jalan dengan adik-adiknya.Disebabkan die pergi tempat yang aku dah pergi so takdela aku join dorang.Cuma esoknya kami da plan nak g Lotte World together-gether..After makan , kenyang perut then balik terus ke Guesthouse, Umrah pon stay at Inside cuma die stay kat building satu lagi yang ad private bathroom, kitchen seme..aku kan cheapskate punya orang so stay kat dorm je aku mampu..balik bilik , terus rebah tido sampai esok pagi..
Gud nite yeorobun!




No comments:

Post a Comment