Tuesday 23 August 2016

Travelog Japan : Summer Trip Day 6 : Osaka

Assalamualaikum...
Selamat berpuasa semua !
Punyela lama bercuti dr update blog.. dah setahun pon usia trip tak jugak habis update..kekdahnyer malas nak mati..Segala kisah pon banyak lupa dah..

6 June 2015

Untuk hari ni dan esok aku akan pusing2 sekitar Osaka jer sebelum balik ke Malaysia. So setelah mengambil kira segala perbelanjaan aku memilih untuk beli 2 Days Osaka Amazing Pass di mana pass ini valid untuk penggunaan 2 hari untuk public transport dan juga termasuk sekali dengan free entrance ke tempat2 menarik sekitar Osaka.


Pass ni berharga 3000 Yen & boleh digunakan untuk 2 hari berturut2. Pass ini valid untuk train, subway & bus dan juga sebagai pass masuk ke tempat2 attraction. Untuk info yang lebih lengkap boleh google. Nanti aku ceritakan  ke mana aku sampai dengan menggunkan pass ni. oh lupa nak bagitau aku beli pass ni di Namba Tourist Infromation Centre, Untuk beli pass ini, tourist perlu tunjukkan pasport masing - masing. 

Osaka Castle ( fee : 600 Yen without pass)

How to go : The closest st is Tanimachi 4 - Chrome St ( Chuo Subway Line)


1st tempat aku jejak dengan pass ni. Keluar dari station aku redah ikut map. agak jauh la jugak menapak. tapi alhamdulillah sampai. 








Osaka Museum of Housing and Living ( fee : 600 yen without pass)

How to go : Subway Tenjibashisuji 6 -chome (exit No 3)

The Osaka Museum of Housing and Living is a remarkable facility located in the northeastern part of the Kita Area. The museum has re-created buildings and streets that show what life was like in Osaka in the past. A model of the entire city during the Edo Period, the only one of its kind in Japan, is housed in the building. Visitors can learn all about Osaka's development, experiencing via interactive exhibits the different ways of life in the city during different periods of its history.- tepek je dari Osaka info.

Kat sini juga anda berpeluang untuk pakai kimono dengan harga 200 yen. Tapi queue ya ampun ramai, so bersabar je la tgu turn anda. Kena amik nombor bagai sebab terlampau ramai manusia.








Tak suka kimono ni , redha je sebab takde choice.
 For me, tempat ni adalah tempat wajib pergi di Osaka coz boleh bagi gambaran tentang kehidupan zaman edo yang agak klasik and traditional. And kat sini jugak boleh melaram dengan kimono dengan harga yang agak murah.
Next, 

HEP FIVE Ferries Wheel (fee : 500 yen)
How to go : 5 min walk east from the subway Midosuji Line Umeda Station, about 5 min walk north from the subway Tanimachi Line Higashi-Umeda Station or Hanshin Line Umeda Station, about 3 min walk east from Hankyu Line Umeda Station. - source google, sebab aku dah lupa dah aku ikut route mane.

layan la ferries wheel sorang2 semata2 nak maximizekan penggunaan pass ni. 








Dari sini terus balik ke hotel untuk solat. Konon nak keluar balik ke Dotonbori kot2 la ada konsert free ker. Tapi kalau dah balik bilik , malam plak tu memang malas la nak keluar balik. Nak2 sensorang, kalau ada geng harus keluar lagi. Travel alone is so lonely. I dont like it ! Ha ha ha.

So pass tu aku sambung guna untuk esok hari, 
to be continue......


No comments:

Post a Comment